Som fastighetsägare är man beroende av ett antal aktörer som har olika ansvar inom föreningens infrastruktur. De största aktörerna är fastighetsägare, samfälligheten, markägare och kommunen.
Även andra aktörer som ex. Lantmäteriet och Trafikverket är också inblandade men i betydligt mindre omfattning. Deras ansvarsområden tas inte upp här.
Kommunens ansvar:
- Central avloppsanläggning och avloppsrör fram till tomtgräns.
- Dricksvatten fram till tomtgräns.
- Fiberkabel fram till tomtgräns.
- Sophantering vid markerade gemensamma upphämtningsplatser. Sophämtningen sker ej vid varje fastighetsägares tomtgräns.
Samfällighetens ansvar:
- GA 8 – GA 14 har ett vägansvar
- I vägansvaret så ingår ex. väg, vägtrummor, diken m.m.
- De olika GA’s väglängder varierar mycket.
- Respektive GA finansierar sitt eget vägavsnitt genom en differentierad årlig medlemsavgift av samtliga markägare inom GA8-GA14.
- Vid nybyggnation på en tomt så betalar fastighetsägaren en engångssumma på 5000 kr för extra vägunderhåll till sitt GA. Denna kostnad är tänkt att täcka det extra slitage på vägarna under byggperioden. Detta gäller för samtliga fastigheter ionm GA8-GA14
- Ett gemensamt snöröjningsavtal för samfälligheten tecknas central. Kostnaden för snöröjningen nycklas ut enligt samfällighetens regelverk till respektive väg-GA.
- Respektive GA ser till att:
- hålla sitt vägavsnitt hålls fritt från sly, både vid vägrenen men även hängande träd/grenar. De ska också säkerställa att det inte finns några träd i närheten av vägen, som kan falla eller ställa till andra bekymmer. Om misstanke finns, kontakta markägaren för konsultation.
- vid behov köpa in vägsandslådor för vinterväglag (för våra långa & besvärliga backar)
- vidareutveckla och hantera trafiksituationen inom samfälligheten för att så långt som möjligt ha en säker trafiksituation för alla fastigheter inom området.
- vidareutveckla och hantera trafiksituationen inom samfälligheten för att så långt som möjligt ha en säker trafiksituation för alla fastigheter inom området.
- eventuell hantera och finansiera framtida vägbelysning (vilket troligtvis medför ny grävning & nedläggning av rör och innebär en stor kostnad).
- GA 15 är en gemensamhetsanläggning som automatiskt ingår i alla 73 fastigheter i vår samfällighet. Den består av en gemensam badplats med badbrygga, en båtbrygga och en båtramp.
- GA15 finansieras genom en årlig avgift som är den samma för samtliga fastighetsägare i samfälligheten
- Önskar man tillgång till båtbryggan får man ställa sig i kö och båtplatserna fördelas enligt det regelverk som tagits fram av samfälligheten.
- Båtplatserna tillhör inte en fastighet utan det är en uppgörelse mellan samfälligheten och respektive fastighetsägare. När en fastighet säljs så tillfaller båtplatsen samfälligheten och båtplatserna fördelas enligt det regelverk som tagits fram av samfälligheten
- Samtliga fastighetsägare får en inbjudan 2 gånger per år för gemensam röj och korvgrillning. Det är 3:dje lördagen i april och 3:dje lördagen i oktober.
-
Markägarens ansvar:
- Mark och skog för de områden som ej är fastighetsmark. Det finns några större områden och även mellan vissa tomter.
- Brygga, båtplatser & badplats (är ej en del av samfälligheten, men nyttjas av medlemmarna efter överenskommelse.)
Fastighetsägarens ansvar:
- Anslutning av el, VVS och fiber från tomtgräns till fastigheten
- Den egna avloppsbrunnen, som finns nedgrävd på tomten med tillhörande pump, som pumpar upp till centrala avloppsanläggningen vid tomtgränsen. Tillhörande övervakningslampa och kontrollpanel måste installeras, be om hjälp från kommunen om hur dessa ska installeras/placeras.
- Enligt instruktion från kommunen ska den rengöras minst 1 gång per år. Har du inte fått någon instruktion om detta, kontakta Kinda kommun, så du får tillgång till den senaste informationen.
- Att beställa sophämtning. Kontakta Kinda kommun för teckning av avtal, soptunna m.m.
- Att sätta upp husnummer väl synligt på varje fastighet